Tallhem

Om livet på den lilla gården Tallhem. Familj, Hästar, Skog & Natur....

Varför har man täcke på sin häst?

Kategori: Allmänt

Igår var det ca13 plusgrader ute, jag har en t-shirt och en luvtröja på mig, känndes alldeles lagom. När jag var ute och åkte såg jag att många hästar fortfarande hade sina täcken på sig och då undrar man ju varför? Det är ju knappast för att dom fryser! Jag kan förstå om man har täcke på sin häst om det regnar och man ändå vill ut och rida, det är ju inte så lätt att få en blöt och lerig häst ren, men att ha täcke på en häst när det är sol och varmt ute är bara elakt, låt hästar vara hästar!!
Nu kommer det säkert att vara nån som säger: ja men du har ju kallblod! Ja visst har jag det, men jag har också haft fullblod och hon var ute i ur och skur utan täcke och det var inga problem.
Tävlar man och tränar man väldigt mycket och har en häst som är klippt behövs det ju täcke, men inbilla inte mig att alla dessa hästar med täcken tränas och tävlas, de flesta skrotar i hagen och anledningen till att de har täcke är nog för att ägaren inte har lust eller tid att borsta!

Det tjafsas hela tiden om hästar som går ute dygnet runt, de ska ha tillgång till ligghall mm..... Mina hästar använder sitt vindskydd som toalett. Enda gången de står där är när jag har lagt in en massa halm då står de och äter tills den är slut sen går dom. De ligger hellre i skogen och myser.
Känns förjävligt att folk tvingas bygga vindskydd för att nån frusen människa har bestämt det, det bästa hade varit om man såg till individen och vad den behöver. De djur som får vistas ute mycket är de som är mest friska.
Det hade varit bätte om den energin och de pengar som det läggs på djur som är ute mycket, lades på djur som knappt får gå ut. Det finns hästar som endast vistas i en skrittmaskin morgon och kväll, resten av dagen står de i en box, vad är det för liv? Eller så får dom gå ut i en varsin liten hage, jag tycker synd om alla djur som inte får springa runt och busa och bara vara djur! De kanske har sällskap när de står där i varsin liten hage, men alla behöver närhet ibland, inte närhet av människor utan av likasinnade.

Kommentarer

  • Elin säger:

    Bra sagt! :)

    2010-04-08 | 23:20:08

Kommentera inlägget här: